Goed verlicht de weg op
Wanneer uzelf of uw kind in de ochtend naar werk of school gaat en eind van de dag weer terug, is het schemerig en zal het vanzelf donker zijn. In deze donkere tijd is de kans op een ongeluk als fietser een stuk groter. We weten allemaal wat de oplossing hiervoor is: goede fietsverlichting. Toch is er veel onduidelijkheid over welke verlichting nu is toegestaan en hoe dit is toe te passen op uw fiets. In dit artikel vertellen wij u er alles over.
Goede zichtbaarheid
Zonder verlichting zien automobilisten je in het donker niet of te laat. Wanneer een auto 50 km/u rijdt, is er een gemiddelde afstand van 26 meter om tot stilstand te komen, bij 90 km/u is dat 64 meter en bij 120 km/u is dat 102 meter. Met fietsverlichting valt u al op vanaf zo’n 100 meter, hoe eerder de automobilist u ziet, hoe langer de tijd diegene heeft om te kunnen remmen als dat nodig is. Naast de verlichting speelt uw kleding ook een belangrijke rol. Met donkere kleding bent u maar tot 20 meter zichtbaar, met lichte of heldere kleding is dit tot wel 50 meter.
We hebben het al gehad over het belang van het hebben van fietsverlichting om beter gezien te worden. Maar fietsverlichting draagt ook bij aan het zelf beter zien van de weg voor uzelf. Zo voorkomt u dat u per ongeluk de verkeerde afslag neemt, ziet u een voorwerp op de weg niet of juist een gat in de weg. Daarnaast is het ook nog eens wettelijk verplicht om verlichting te hebben.
De regels van verlichting
Wat zijn dan die regels om aan de wettelijke verplichting te voldoen?
- Je moet als fietser je licht aan hebben tussen zonsondergang en zonsopgang, en wanneer het zicht overdag belemmerd wordt (door bijvoorbeeld mist of harde regen).
- Voorlicht moet geel of wit zijn, achterlicht rood.
- Het licht moet aan de fiets vastzitten. Losse lampjes bevestig je ook aan de fiets of op je borst/rug.
- Andere weggebruikers mogen niet verblind worden door jouw verlichting.
- Extra verlichting is niet toegestaan. Dus geen knipperlampjes, wielverlichting of andere leuke lampjes.
- De koplamp en het achterlicht moet altijd goed zichtbaar zijn voor andere weggebruikers. Maak ze dus ook af en toe schoon.
- Als je stilstaat hoeft je licht niet te branden.
- Reflectoren: rode reflector aan de achterkant van de fiets, witte/gele op de velgen of banden en vier gele reflectoren op de trappers.
Niet voldoen aan de regels
Voldoet u niet aan de regels? Dan riskeert u een boete. De boete voor het fietsen zonder licht is €55 en voor het fietsen zonder reflectoren is €35. Voorkom dus problemen op de weg en zorg ervoor dat uw fiets goed verlicht is en aan de eisen voldoet.
Soorten fietsverlichting
Op de markt van fietsverlichting zijn er een heleboel keuzes. Hierdoor kan je door de bomen het bos niet meer te zien. Om je iets meer richting te geven, helpen je wat op weg bij het maken van de keuzes.
Lichtsterkte
De lichtsterkte die u nodig heeft, is eigenlijk vooral afhankelijk van de plek waar u fietst. We kunnen de fietslampen onderverdelen in twee categorieën: lampen waarmee je alleen wordt gezien en lampen waarmee je zelf ook wat ziet. Dit is afhankelijk van de lichtsterkte, die wordt uitgedrukt in Lux en Lumen.
De hoeveelheid Lumen zegt iets over de lichtopbrengst van de fietslamp. In andere woorden: hoeveel licht een lichtbron uitstraalt. Hoe hoger het aantal Lumen, hoe hoger de helderheid. Dit zegt dus iets over de zichtbaarheid van de lamp.
De hoeveelheid Lux zegt iets over de hoeveelheid licht die daadwerkelijk een oppervlakte bereikt, dus de breedte van de straal. Dit zegt iets over de zichtbaarheid van de omgeving.
Welke lichtsterkte voor welke situatie?
- Fietsen over verlichte wegen: kies voor een koplamp/voorlicht tot 100 lumen. In deze situatie is het vooral belangrijk dat je gezien wordt, door de straatverlichting heb je namelijk wel goed zicht op de weg.
- Fietsen op matig verlichte wegen: kies voor een koplamp/voorlicht tussen 100 en 400 lumen met een hoge lux. Daarmee word je gezien en heb je zelf ook meer zicht op de weg.
- Fietsen over donkere wegen: kies voor een koplamp/voorlicht tussen 400 en 800 lumen met een hoge lux. Zo word je niet alleen gezien, maar kun je zelf ver vooruit kijken op de weg
Type verlichting
Naast de sterkte van het licht is het type verlichting ook belangrijk. Hierbij kunt u denken aan Led of geen led. Net zoals bij de lampen in het dagelijks leven is led verlichting ook in de wereld van fietsen de standaard geworden. Ledverlichting is namelijk helder en ontzettend efficiënt en energiezuinig. De gloeilamp en halogeen hebben daarnaast ook nog eens een levensduur die vele malen korter is dan die van de led. Het nadeel van led is dat het over het algemeen iets duurder is dan halogeen of gloeilamp.
Kleur van de verlichting
De kleur van de verlichting mag u niet zelf bepalen. Hier zijn wettelijke eisen aan verbonden. Zo moet het voorlicht wit/geel zijn en het achterlicht rood. U mag het niet zelf bepalen aangezien andere weggebruikers dan weten wat de voor- en achterkant van de fiets is. Ook wanneer u andere kleuren voor- en achter heeft, loopt u het risico op het ontvangen van een boete.
Fietsverzekering
De elektrische fiets is tegenwoordig niet meer weg te denken. Maar dit is helaas niet alleen voor particulieren. Dieven vinden de e-bikes ook steeds interessanter. Zo merken wij dat er veel vaker een melding komt over een gestolen elektrische fiets.
Het is daarom aan te raden om uw (elektrische) fiets te laten verzekeren. Met de fietsverzekering van Onderlinge Waterland | De Veenhoop, verzekert u uw fiets tegen diefstal en beschadiging. Zo kunt u weer met een rustig gevoel de weg op.
Naast het verzekeren tegen diefstal en beschadiging, kunt u de accessoires op uw fiets laten meeverzekeren. Denk hierbij aan een navigatie of fietstassen.
Heeft u een vraag of wilt u de fietsverzekering afsluiten? Neem dan contact met ons op.